MUZYKOLANDIA – ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
„Muzyka daje duszę wszechświatowi, skrzydła umysłowi, lot wyobraźni, a wszystkiemu życie”
Platon
„Dzieci i muzyka – nigdy nie jest za wcześnie, by zainicjować ten duet”
S. Drasnin
Podróż w świat dźwięków i muzyki to jedna z wielu propozycji naszego żłobka mająca na celu rozwój potencjału dzieci. W ciągu całego dnia muzyka towarzyszy dzieciom zarówno w trakcie ich aktywności, a także podczas odpoczynku. Pamiętamy też o tym, że aby pozostała ona z dziećmi na dłużej powinny ją przeżyć, dlatego organizujemy zabawy muzyczne, zajęcia podczas których dzieci nie tylko poznają brzmienie różnych instrumentów, ale uczą się wydobywać z nich dźwięki. Śpiewanie piosenek z akompaniamentem instrumentów to kolejny nasz pomysł na wejście w świat muzyki podczas zajęć umuzykalniających.
Muzyka kształtuje pamięć, podzielność uwagi, twórczą wyobraźnię oraz kompetencje poznawcze, wpływa na rozwój zdolności komunikacyjnych, samodzielności myślenia, kształtuje emocjonalność i wrażliwość tworząc świat przeżyć dzieci.
PLASTYCZNY ŚWIAT DZIECIĘCEJ WYOBRAŹNI – DZIAŁANIA ARTYSTYCZNE
„Nie istnieje nic takiego, czego by sztuka nie mogła wyrazić”
Oskar Wilde
„Wszystkie dzieci rodzą się artystami. Sztuka polega na tym, by pozostać nimi do końca życia”
Pablo Picasso
Zabawy plastyczne stanowią ważny element rozwoju dziecka. Dlatego za pomocą różnorodnych materiałów (m.in. farb, bibuły, skrawków materiałów, masy solnej, masy papierowej) i narzędzi plastycznych (m.in. pędzli, gąbek, korków, pieczątek) oraz technik (m.in. malowania, rysowania, lepienia, wydzierania, stemplowania) wspólnie z dziećmi przenosimy się do świata wyobraźni, wyzwalając niesamowite pokłady kreatywności wciąż doskonalimy nasze zdolności manualne. U nas najważniejszy jest sam proces tworzenia dzieła przez dziecko, a nie efekt końcowy.
Zabawy plastyczne rozwijają umiejętność skupienia uwagi, rozwijają wyobraźnię i zdolności psychomotoryczne dzieci.
SPORTOWIAKI – ZAJĘCIA RUCHOWE
„Życie polega na ruchu i ruch jest jego istotą”
Artur Schopenhauer
W naszym żłobku każdego dnia pamiętamy o znalezieniu czasu na zajęcia ruchowe. Pojawiają się one w formie zabaw paluszkowych, masażyków, ćwiczeń gimnastycznych, zabaw ze śpiewem, przy muzyce, a także ruchu spontanicznego. Po co wyginamy śmiało ciało? – bo pamiętamy, że optymalny rozwój psychomotoryczny dzieci uwarunkowany jest wszechstronnym, spontanicznym ruchem.
Zabawy ruchowe pomagają dzieciom w odkrywaniu możliwości własnego ciała, doskonaleniu zwinności, równowagi, gibkości, koordynacji ruchowo-wzrokowej, skoczności, nabywaniu umiejętności rozładowywania napięć i emocji, pobudzają wyobraźnię i ambicję dziecka oraz rozwijają współdziałanie w grupie.
SENSORYKA DLA SMYKA
„Czy to nieprzyjemne, by się uczyć i potem wykorzystać to, czego się nauczył?”
Konfucjusz
Zajęcia sensoryczne prowadzone w naszym żłobku są dopierane tak żeby rozwijały zmysły i pomagały w poznawaniu świata. Dzięki zabawom sensorycznym dzieci kształtują takie umiejętności, jak nauka i zapamiętywanie kształtów i kolorów, wrażliwość na nowe bodźce, kontakty międzyludzkie i zdolność do współpracy z innymi. Razem aktywnie spędzamy czas, rozwijamy wyobraźnię, stwarzamy wiele okazji do ruchu, ale też trochę bałaganimy: masa solna, farby, plastelina to dzięki nim aktywizujemy małą motorykę.
Zabawy sensoryczne angażują wszystkie zmysły malucha. Dzięki nim dzieci słuchając, obserwując, badając dotykiem, smakiem i węchem poznają otaczający świat całym swoim ciałem i wszystkimi zmysłami. Zajęcia sensoryczne wspierają ogólny rozwój dziecka oraz małą i dużą motorykę. Motoryka mała to sprawność dłoni i palców, motoryka duża to sprawność ruchowa całego ciała.
KUFEREK RÓŻNOŚCI
POZNAJEMY ŚWIAT – DOŚWIADCZANIE I BADANIE RZECZYWISTOŚCI
„Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało”
Janusz Korczak
Ciekawość świata to naturalna cecha każdego dziecka: wszystko chce wiedzieć, sprawdzić, wszystkiego spróbować, zajrzeć w każdy zakamarek; chce wiedzieć co to?, jak?, dlaczego?, po co? Poprzez te zajęcia chcemy zaspokoić ciekawość poznawczą dzieci, a dzięki temu wzbogacić ich wiedzę o otaczającym świecie: ludziach, roślinach zwierzętach i całym mnóstwie zjawisk. Obserwując, dotykając, smakując, słuchając będziemy poznawać to co znane i nieznane, odkrywać tajemnice, eksperymentować i doświadczać.
Zabawy badawcze i eksperymenty zaspokajają naturalną dziecięcą ciekawość, dostarczają dziecku nowych przeżyć związanych z odkrywaniem otaczającej rzeczywistości, rozwijają myślenie przyczynowo – skutkowe oraz doskonalą orientację w świecie, dają okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki.
KSIĄŻECZKI Z NASZEJ PÓŁECZKI
„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska
Razem z bohaterami dziecięcych książeczek codziennie wybieramy się w podróż do magicznego świata, dzięki czemu zaspokajamy potrzeby emocjonalne dzieci, wspieramy ich rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny. W naszej biblioteczce każdy znajdzie coś dla siebie: bajki, baśnie, wierszyki, rymowanki, wyliczanki, książeczki obrazkowe i wiele innych.
Głośne czytanie dla najmłodszych rozwija ich umiejętności językowe, wzbogaca słownictwo, rozwija myślenie, pamięć i wyobraźnię, poszerza wiedzę i dostarcza wzorców dobrych zachowań.
KULINARNE ZABAWY
„Nadszedł czas na małe co nieco”
Kubuś Puchatek
Zajęcia kulinarne to czas dobrej i w dodatku smacznej zabawy. Podczas zajęć dzieci poznają produkty za pomocą różnych zmysłów, nie tylko smaku, ale również zapachu i dotyku. A potem…kroją, ugniatają, mieszają, smarują no i oczywiście… jedzą😊